16 juni 2015

Financiën Zuidhorn op orde

De jaarrekening 2014 laat zien, dat we ook in 2014 het financieel huishoudboekje op orde hebben weten te houden, en dat het positieve resultaat, door een aantal incidentele meevallers, waaronder ook de WMO en de budgetoverhevelingen, hoger uitvalt dan voor was voorspeld.

Net als vorig jaar hebben een aantal financiële meevallers zich aan het einde van het boekjaar voldaan. Dat is op zich goed nieuws het geheel getuigt tevens van degelijk beleid en bestuur van dit college en de wethouder financiën.

T.a.v. het sociale domein lezen we dat tot op heden, conform afspraken, binnen de daarvoor beschikbare budgetten is gewerkt. Aan de ene kant is dat mooi, aan de andere kant kan men zich ook afvragen, of we wel voldoen aan de vraag vanuit dit domein.

Kortom spelen we niet teveel voor penningmeester bij de zogenoemde keukentafelgesprekken, waardoor cliënten minder durven te vragen? Vooralsnog lijkt het niet zo, want tot op heden, hebben ons deze geluiden nog niet bereikt. We zijn zelfs voorzichtig positief, mede dankzij de voorlichtingsavond over ons WMO-loket.

Ook lezen we dat het resterende overschot in de jaarrekening 2014 volledig aan de ABR wordt toegevoegd en dat na aftrek van de budgetoverhevelingen er nog 6,7 miljoen overblijft. Zoals we het nu lezen, gaat alles echter op de grote hoop van het gemeentelijk weerstandsvermogen en zou het theoretisch zo kunnen zijn dat overschotten voor de WMO t.z.t. in bijvoorbeeld achterstallig onderhoud verdwijnen.

We staan echter positief tegenover het idee dat een gedeelte van de overschotten naar het weerstandsvermogen gaan omdat reserves in deze tijden noodzakelijk kunnen zijn. Maar wel met de restrictie dat geld van het sociaal domein gegarandeerd van en voor uitgaven in het sociaal domein bestemd blijft. Voor wat betreft de overige overschotten zien we graag terug in de voorjaarsnota, of dit geld een andere bestemming verdient.

Naast de goedkeurende getrouwheidsverklaring  wordt in het accountantsverslag  op twee essentiële zaken de vinger gelegd. Met de steeds veranderende economische omstandigheden m.b.t. tot de grondexploitatie van de oostergast wordt er steeds ‘scherper aan de wind gevaren’.

De accountant kan wel instemmen met de waardering, maar zoals gezegd is de rek  er nu wel echt uit. Onze vraag is dus eigenlijk waarom, middels de incidentele meevallers, nu niet gekozen is voor een tussentijdse afwaardering. Een andere verontrustende opmerking betreft het inkoop –en aanbestedingsbeleid over 2014.

Er is niet voldaan, aan de Europese aanbestedingsregels en het bedrag beslaat 658.000 euro.  Nou gaan wij er niet vanuit dat hier sprake is van opzet, maar slechts van goede wil (en dus onhandigheid) Maar samen met de accountant dringen wij het College er op aan maatregelen te nemen m.b.t. het inkoop –en aanbestedingsproces, zowel op Europees niveau als op lokaal niveau. Dat geeft duidelijkheid aan alle belanghebbenden. Wellicht kan de wethouder hier een toelichting op geven.

Al met al een jaarrekening i.c.m. een accountantsverslag welke elkaar aanvullen. We vertrouwen het college in het hebben van aandacht voor de door de accountant gemaakte opmerkingen en verbetersuggesties.

In aanloop naar de voorjaarsnota willen we nog wel enkele suggesties doen, om enkele incidentele meevallers, vanuit de ABR te onttrekken en deze te reserveren voor het verduurzamen van ons maatschappelijk vastgoed, zoals dorpshuizen, zodat deze straks toekomstbestendig en ‘exploitatieproof’ zelfstandig kunnen opereren.

Ook denken we aan het afmaken van de dorpsvernieuwing in Noordhorn, maar ook is er een aanpak nodig in Grijpskerk  met name op het gebied van parkeren in het centrum. Kortom suggesties waarover we in de voorjaarsnota nog op terug komen en verder over kunnen beraadslagen.