Sport en cultuur

Sport en spel zijn belangrijke middelen voor integratie. Sportverenigingen vervullen een belangrijke maatschappelijke functie en zijn in onze dorpen het sociale cement van de samenleving. Teamsport draagt bij aan de ontwikkeling van teamgeest en het idee van fairplay. Breedtesport is dé voedingsbodem voor topsport.
  • Jongeren bereiken we op een laagdrempelige manier in hun directe woonomgeving met trapveldjes, en andere sportmogelijkheden. Samenwerking tussen
  • jongerenwerk, jeugdzorg en sportverenigingen vinden we belangrijk.
  • Kinderen , volwassenen en mensen met een lichamelijke beperking moeten volledig kunnen sporten.
  • Verder zullen de accommodaties, waar financieel mogelijk, langer open moeten. En ook in de vakantie beschikbaar moeten zijn.
  • Dat er bij vervanging en uitbreiding van de sportvelden gekeken wordt naar kunstgras.
  • Sportevenementen organiseren in de gemeente en daarmee de dorpen met elkaar verbinden.
  • Wij willen de sociale functie van sportverenigingen versterken door verbindingen te leggen met scholen, buitenschoolse opvang, welzijn, jeugdzorg, wijkcentra en/of dorpshuizen.
  • Voor ons is multifunctioneel gebruik van sportparken en accommodaties het uitgangspunt. Wij willen dat deze ook overdag beschikbaar zijn voor het onderwijs en activiteiten in het kader van de begeleiding – AWBZ.

Cultuur

Er is een grote traditie met betrekking tot het culturele leven binnen Zuidhorn: kunstbeoefening door amateurs, muziekscholen, bibliotheken, muziekevenementen (Kanaalpop), musea en cultuureducatie. Juist deze voorzieningen, met name de muziekschool en de bibliotheek staan onder druk door bezuinigingen. Wij spannen ons in om verdere bezuinigingen op cultuur te vermijden. Bovenlokale samenwerking kan hiervoor een oplossing bieden.

Dit betekent voor de komende raadsperiode:

  • De bibliotheek past zich aan de moderne tijd aan en wordt een laagdrempelige ontmoetingsplaats waar naast het uitlenen van boeken de multimediale wereld toegankelijk wordt gemaakt, eventueel onder te brengen bij de school.
  • Samenwerking tussen culturele voorzieningen en het onderwijs is belangrijk. Kennis over ons culturele erfgoed – waar komen we vandaan – helpt jongeren bij het vinden van hun identiteit.
  • Dat bestaande kunstwerken moeten worden onderhouden.
  • Dat er meer muziekevenementen georganiseerd moeten worden op de pleinen in de dorpen door onder meer bands en muziekkorpsen.